Μουσικό από..θεμα | Εκπομπή 05 | Ταξίδια

• Οδυσσέας (Ομήρου Οδύσσεια)

Στις νεοελληνικές εκφράσεις ως «οδύσσεια» χαρακτηρίζεται μεταφορικά κάθε μεγάλη περιπλάνηση, ταλαιπωρία, ή περιπέτεια.

Ο Οδυσσέας περιπλανιέται και προσπαθεί να γυρίσει στην Ιθάκη στην αγαπημένη του Πηνελόπη περνώντας από διάφορες δυσκολίες.

Λέει ο Μίλτος Πασχαλίδης στο τραγόυδι του “Όλους του ξέμπαρκους τους τρώει το σαράκι… μα όσοι ταξίδεψαν ζηλεύουν την Ιθάκη” περιγράφοντας ότι καθένας αναζητά αυτό που δεν έχει..

Κ.Π. Καβάφης

Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη, να εύχεσαι να 'ναι μακρύς ο δρόμος, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.

Πασχαλίδης Μίλτος - Πηνελόπη
Φοίβος Δεληβοριάς - Ο εφιάλτης του Οδυσσέα

• Ταξιδιάρα Ψυχή - Τρύπες

Ένα από το πιο γνωστά τραγούδια της μπάντας από τον πρώτο τους και ομώνυμο δίσκο το 1985.

Στο τραγούδι αναφέρεται Magic Bus και όντως στην Ελλάδα υπήρξε όντως ένα τουριστικό πρακτορείο με τη αυτή την ονομασία, το οποίο στις αρχές της δεκαετίας του ’80 εκτελούσε δρομολόγια στις τρεις ευρωπαϊκές πόλεις. Ήταν στην οδό Φιλελλήνων, σ’ ένα ημιυπόγειο, απέναντι από την καθολική εκκλησία, μπροστά από την είσοδο της Πλάκας. Το πρακτορείο εκτελούσε αμέτρητα δρομολόγια και ένωνε τη νεολαία της Ευρώπης σε προσιτές τιμές.

Ταξιδιάρα Ψυχή - Τρύπες

• Νίκος Καββαδίας

Ο Νίκος Καββαδίας (11 Ιανουαρίου 1910 - 10 Φεβρουαρίου 1975) ήταν Έλληνας ποιητής, πεζογράφος, μεταφραστής και ναυτικός.

Στη διάρκεια της Κατοχής, ο Καββαδίας περνάει στις γραμμές της Εθνικής Αντίστασης και γίνεται μέλος του ΕΑΜ. Την ίδια ακριβώς περίοδο γίνεται και μέλος του ΚΚΕ.

Ο Καββαδίας ταξίδεψε όντας ναυτικό ταξίδεψε σε πάρα πολλά μέρη του κόσμου, κυρίως σε λιμάνια της Ευρώπης, της Νότιας Αμερικής, της Αφρικής και της Ασίας. Υπάρχει μάλιστα και διαδραστικός χάρτης όπου μπορεί κανεις να δει τα μέρη όπου ταξίδεψε ο Νίκος Καββαδίας.

Στον Θάνο Μικρούτσικο θα χρωστάμε πάντοτε την αγάπη μας για τον ποιητή Νίκο Καββαδία, καθώς μέσα από τις μελοποιήσεις του τον έκανε γνωστό στο ευρύ κοινό. Το 1979 κυκλοφόρησε ο πρώτος δίσκος του σε μελοποίηση Νίκου Καββαδία με τίτλο "Ο Σταυρός του Νότου" με ερμηνευτές τους Γιάννη Κούτρα, Αιμιλία Σαρρή και Βασίλη Παπακωνσταντίνου. Το 1991, 12 ολόκληρα χρόνια μετά, κυκλοφόρησε ο δίσκος "Γραμμές των Οριζόντων" με τους Γιώργο Νταλάρα, Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Χάρη και Πάνο Κατσιμίχα.

Ο Θάνος Μικρούτσικος σίγουρα θα αποτελέσει σίγουρα στο μέλλον ξεχωριστό θέμα για την εκπομπή μας καθώς είναι ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες.

Ο Σταυρός του Νότου - Μικρούτσικος
Ζερβουδάκης - Γράμμα σε έναν ποιητή (https://youtu.be/NxN96eq692I)

• Ηλίας Βροχίδης - Ασία

Απόσπασμα απο το site του Ηλία Βροχίδη MadNomad http://madnomad.gr/main/en/

Στις 14 Απριλίου του 2007 ξεκίνησα μονάχος από τη Θεσσαλονίκη με μια μικρή μοτοσικλέτα (Honda XR 250S), για να ταξιδέψω σε δέκα μήνες τέσσερις χώρες: Τουρκία, Ιράν, Πακιστάν και Ινδία. Τα σχέδια άλλαξαν πολλές φορές στην πορεία και κατέληξα να επιστρέψω στην Ελλάδα μετά από δύο χρόνια και δυόμισι μήνες, έχοντας καλύψει 73.000 χλμ., αφού ταξίδεψα σε δεκατέσσερις ασιατικές χώρες: Τουρκία, Ιράν, Πακιστάν, Ινδία, Νεπάλ, Τουρκμενιστάν, Ουζμπεκιστάν, Τατζικιστάν, Κυργιζστάν, Καζακστάν, Αζερμπαϊτζάν, Γεωργία, Αρμενία και Ναγκόρνο-Καραμπάχ!

Μια από τις ιδιαιτερότητες των ταξιδιών μου είναι η επαφή μου με τους ιθαγενείς της κάθε περιοχής. Θέλω να ελπίζω πως δεν ταξιδεύω όπως ένας τουρίστας. Δεν παραλείπω να δω τα σπουδαία μνημεία του κάθε τόπου, αλλά δεν εστιάζω σε αυτά. Για ‘μένα τα πιο μεγαλοπρεπή αξιοθέατα είναι οι άνθρωποι του κάθε τόπου. Θέλω να τους γνωρίσω, να μπω για λίγο στη ζωή τους, να μάθω κάτι από τη νοοτροπία τους, να τους κατανοήσω. Έτσι νιώθω πως έχω μια πιο σφαιρική εικόνα για τον κόσμο στον οποίο ζω. Παίρνοντας όποιο κομμάτι μου αρέσει από κάθε εικόνα, δημιουργώ το παζλ της δικής μου ψυχής, κομμένο και ραμμένο στα μέτρα μου.

Βέβαια, ένα τέτοιο ταξίδι γίνεται όχι μόνο για να εξερευνήσει κανείς τον κόσμο γύρω του, αλλά πρώτα απ’ όλα για να εξερευνήσει τον ίδιο του τον εαυτό. Ειδικά σ’ ένα μοναχικό ταξίδι, όταν είναι κανείς αποκομμένος από τις επιρροές των φίλων του και όσων αναγκαστικά τον περιβάλλουν, βρίσκεται πρόσωπο με πρόσωπο με τον εαυτό του. Πολλές φορές αυτοί οι διαφορετικοί άνθρωποι που γνώριζα καθημερινά καθρέφτιζαν την ψυχή μου και μέσα από αυτούς έβλεπα μια πιο καθαρή εικόνα του ίδιου μου του εαυτού.

Μια ακόμη ιδιαιτερότητα των ταξιδιών μου είναι ο τρόπος με τον οποίο ζω όταν είμαι στο δρόμο. Όλα ξεκινούν από την τεράστια αγάπη μου για τη φύση. Αυτό είναι το σημαντικότερο κομμάτι του ταξιδιού μου. Έτσι στην πλειονότητα των χωρών που ταξίδεψα, όπου οι συνθήκες ήταν ευνοϊκές, περνούσα τις περισσότερες νύχτες κατασκηνώνοντας σε κάποιο όμορφο μέρος. Δεν υπάρχει κανένα ξενοδοχείο που να μπορεί να μου προσφέρει τέτοια χαρά. μια νύχτα στα 4.200 μέτρα υψόμετρο, στα Ιμαλάια, ανάμεσα σε πανύψηλες, αιώνια χιονισμένες βουνοκορφές, με το αντίσκηνό μου δίπλα σ’ ένα κρυστάλλινο, ήσυχο ρυάκι που διασχίζει την πράσινη κοιλάδα, να βουτώ το ποτήρι μου στο ρυάκι, να το σηκώνω και να πίνω και το βράδυ ν’ ακούω το νερό να κυλάει απαλά καθώς βλέπω την πανσέληνο να ξεπροβάλλει πίσω από τις σιλουέτες των βουνών.

Κάτι άλλο σχετικά με αυτό το ταξίδι που παραξενεύει τους περισσότερους είναι η απόσταση που διένυσα και ο χρόνος που αφιέρωσα. 73.000 χλμ. για 14 ασιατικές χώρες είναι σίγουρα ένας υπερβολικός αριθμός. Σκεφτείτε ότι η περιφέρεια της γης στον ισημερινό είναι 40.075 χλμ. Σκεφτείτε ότι οι περισσότεροι ταξιδιώτες κάνουν το γύρο του κόσμου οδηγώντας για 30.000 – 60.000 χλμ. Επίσης, πολλοί κάνουν το γύρο του κόσμου σε λίγους μήνες ή σε ένα χρόνο. Εύλογο είναι, λοιπόν, να αναρωτιούνται πολλοί γιατί εμένα μου πήρε 2 χρόνια και 2,5 μήνες και 73.000 χλμ. για 14 χώρες όλο κι όλο. Ο λόγος είναι ότι δε διέσχιζα απλώς τις χώρες. Έκανα κύκλους χιλιάδων χιλιομέτρων σε κάθε χώρα, όπως μπορείτε να δείτε στο χάρτη, για να επισκεφθώ απομακρυσμένα σημεία που παρουσιάζουν ενδιαφέρον. Αφιέρωνα χρόνο όχι μόνο για να δω το τοπίο μπροστά μου, αλλά και για να γνωρίσω τους ανθρώπους που ζουν εκεί.

Υπόγεια Ρεύματα - Μικρόκοσμος (https://youtu.be/F7e0n1hmqoM)

• Ηλίας Βροχίδης - Αφρική

Επίσης από MadNomad http://madnomad.gr/main/en/

Το επόμενο ταξίδι ήταν στα σκαριά πριν καν τελειώσει το προηγούμενο! Το απόλυτο, το μεγάλο μου όνειρο από την παιδική μου ηλικία ήταν η Αφρική. Η ήπειρος που πάντα βρισκόταν πιο κοντά στις ρίζες της ανθρώπινης φυλής αποτελεί για πολλούς το ναό της περιπέτειας. Είχε έρθει, λοιπόν, η ώρα να πάω να προσκυνήσω…

Αυτή τη φορά επρόκειτο για ένα ακόμη μεγαλύτερο εγχείρημα και σε διάρκεια και σε απόσταση που θα καλυπτόταν. Οι χώρες που μας περίμεναν ήταν πολύ περισσότερες από εκείνες που είχα επισκεφτεί στο προηγούμενο ταξίδι μου κι η έκταση πολύ μεγαλύτερη, 96.000 χλμ.!

Γιατί μιλώ στον πληθυντικό; Αυτήν τη φορά δεν ταξίδευα μόνος. Σ’ ένα μεγάλο κομμάτι του οδοιπορικού μου ταξίδευα με τη Χριστίνα. Χρησιμοποιούσαμε, λοιπόν, δύο μοτοσικλέτες, για να μπορούμε να εστιάσουμε και πάλι στη φύση και το off-roading, που είναι το μεγάλο μας πάθος. Ήταν και πάλι ελαφριά εντουράκια, Honda XR 250, όπως αυτό που χρησιμοποίησα στο προηγούμενο ταξίδι μου.

Η συνταγή παρέμεινε αναλλοίωτη: αμέτρητοι κύκλοι για να δούμε όλα όσα αξίζουν, χρόνια στο δρόμο για να μπούμε κάτω από την επιδερμίδα των κοινωνιών που επισκεπτόμαστε και πάντα με κινητήρια δύναμη την αγάπη μας για τον Άνθρωπο και τη Φύση.

Το “mad about Africa“ ξεκίνησε από τη Θεσσαλονίκη στις 18 Ιουλίου 2013. Θα θέλαμε να ξεκινήσουμε από τη Μέση Ανατολή, αλλά λόγω των αιματοχυσιών που συμβαίνουν εκεί τα τελευταία χρόνια, αναγκαστήκαμε να ξεκινήσουμε από την Ευρώπη. Αφιερώνοντας δυο μήνες στα Βαλκάνια, έφτασα μέχρι την Ιταλία, όπου ήρθε η Χριστίνα με το καράβι της ANEK από την Ελλάδα. Από ‘κει πήραμε καράβι για το Μαρόκο. Μέσω της Δυτικής και Κεντρικής Αφρικής φτάσαμε μέχρι τη Ζάμπια, απ’ όπου η Χριστίνα τον Αύγουστο του 2014 πέταξε για την Ελλάδα μαζί με τη μοτοσυκλέτα της. Εγώ συνέχισα μόνος μέχρι το Cape Town της Νότιας Αφρικής. Μετά από μήνες εξερεύνησης, ξεκίνησα και πάλι προς το βορρά μέσω της ανατολικής ακτής. Αφού εξερεύνησα, ένα μικρό, ειρηνικό κομμάτι της Μέσης Ανατολής, τελικά ολοκλήρωσα τις περιπέτειές μου αυτές μετά από τρία χρόνια στις 29 Ιουνίου 2016, έχοντας καλύψει 96.000 χιλιόμετρα σε 39 χώρες. Τη διαδρομή μας μπορείτε να τη δείτε στο Live Trip Traveller και τις ανταποκρίσεις μας στο Ημερολόγιο ταξιδίου.

Toto - Africa (https://youtu.be/FTQbiNvZqaY)